miercuri, 5 martie 2014

Lista neagra-gri



Am 30+. Ani sau saptamani? Ambele.
Sau mai bine zis, saptamana 70+ de sarcina, daca o adunam si pe cea anterioara :), si tot nu pricep regulile.
In primul rand sunt diferente mari de la o tara la alta. Daca la Cristina am incercat oarecum sa tin cont de tot ce auzeam, de data asta m-am conformat doar ”regulilor” suedeze.
In mare parte, clasicele: fara alcool si tutun, fara maioneza (oua crude), lapte si branzeturi nepasteurizate, carne putin preparata, sunculitele doar uscate sau preparate la fum (gen prosciuto), salamuri, branzeturi cu mucegai, ficat, o lista intreaga de pesti.
Si acum incep exceptiile: peste crud…nu prea e bine (pe vremea cand eram gravida cu Cristina era chiar interzis), dar daca e proaspat, mai nou, poti papa sushi linistita (nu ca as fi doritoare)
Ma chinui de o vreme sa cresc valoarea fierului, pentru ca sunt sub valoarea admisa. Si, cum doza maxima zilnica nu a ajutat prea mult  (a crescut valoarea de la 104 la 106 dupa 2 saptamani), am primit dezlegare la pate de ficat. In principiu nu e admis, deoarece contine prea multa vitamina A, care in doze mari poate cauza malformatii.
Alta exceptie: poti sa mananci branza cu mucegai! Da, daca o incalzesti bine (parca la peste 70 de grade era, sau pana fierbe) nu e nicio problema. Si am mai taiat ceva de pe lista “neagra”.
Toti pestii interzisi sunt trecuti la “cel mult o data pe an”. Pai daca mananci din fiecare fel “o data pe an” (/sarcina), nu sunt prea sigura ca nu aduni o cantitate frumusica de mercur pe care il lasi mostenire celui/celei mici.
De listeria nu prea s-a auzit in Suedia. Cand am venit din Tenerife am insistat la moasa sa imi faca test de listeria, pentru ca au fost dati cand nu am putut controla prea bine ce am mancat (ce sunculita e pe pizza, cat de bine preparata e carnea din farfurie sau ca domnul bucatar nu a pus mana pe salata mea dupa ce a taiat o halca de carne pentru clientul anterior). Intrucat listeria nu se regasea in nicio lista de teste pe care le poate face moasa (desi afecteaza in general gravidele si batranii), m-a pus sa ma programez la clinica sa fac testul. (dupa ce i-am explicat care e treaba cu listeria, cu ce se mananca). Am sunat la clinica sa ma programez, iar dupa ce i-am explicat si asistentei care mi-a raspuns la telefon ce vreau si ce e aia listeria am primit  o programare la un medic care sa ma consulte si (in cazul in care nu ma gaseste dusa cu pluta) sa imi dea trimitere sa fac testul. Am obosit sa explic ce e aia listeria si am renuntat sa ma duc la consult – timpul a fost nepotrivit pentru mine. Am facut testul in tara, inainte de Craciun si a durat mai putin de 15 minute.
Saptamana trecuta citeam in ziar ca listeria e in floare in Suedia, au inregistrat mult mai multe cazuri decat in anii trecuti si suspecteaza ca focar un mare producator de mezeluri. Nu stiu daca sa insist sa fac un test.
In principiu nu trebuie sa bei bauturi acidulate. Un studiu a aratat ca femeile care beau bauturi acidulate in sarcina au sanse mari sa nasca prematur. Eu am primit dezlegare de la moasa si la apa minerala, pentru niste stari de ameteaza care apareau aproape zilnic intr-o perioada.
  
Asadar, ce e negru poate deveni gri, iar lista de interzise se poate transforma in ”interzise dar cu exceptii”.
Pana una-alta, eu mai am vreo doua luni de ”restrictii”. Si nu, nu mananc branza cu mucegai, multumesc, nu am nevoie nici de pate de ficat si nici gand sa poftesc la sushi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu