sâmbătă, 3 noiembrie 2012

Cozonaci



Ingrediente:
Maia:
-          50 ml lapte
-          50 ml apa
-          1 lingura de zahar 
-          50 gr drojdie
-          3 linguri de faina

Coca:
-          1 kg faina
-          4 oua
-          300 ml lapte
-          300 gr zahar
-          1lingurita sare (eu nu pun deloc)
-          75 g unt
-          75 ml ulei

Umplutura:
-          nuci
-          cacao
-          zahar
-          zahar vanilat
-          stafide
-          rahat

Mod de preparare:
Se face intai maiaua: se amesteca zaharul cu faina si drojdia si se toarna peste ele laptele si apa caldute. Se omogenizeaza si se lasa la crescut.
Se freaca galbenusurile cu zaharul (si sarea daca puneti), peste care se pune
laptele fierbinte cite putin. Se toarna compozitia peste faina si se amesteca bine. Maiaua se pune cand coca este calduta. (Atentie: sa nu se opareasca drojdia!). Se framanta pana incepe sa se ia de pe maini (eu am sarit pasul asta, pentru ca am facut coca la masina de paine). Se adauga uleiul si untul topit caldute. Se framanta din nou pana cand se ia de pe mana. Se lasa la crescut la caldurica.
Umplutura: Se amesteca zaharul, cacaoa si nucile, iar ca sa devina o pasta adaugam cateva linguri de albusuri batute (oricum raman de la coca). Cantitatile le stabiliti singuri, la mine umplutura e „fara numar”. Pe langa umplutura se mai pun stafide si rahat taiat. Ignorand mitul ca daca are prea multa umplutura nu creste cozonacul, eu pun nuci, stafide, rahat din plin, lasa, sa ramana cozonacul meu mic dar sa fie bun! (btw nu mi s-a intamplat niciodata sa nu creasca) .
Cind coca a crescut, cam in doua ore, se imparte in 4 parti egale pe masa unsa cu ulei. Se ia cate o parte pe rand, se intinde cu sucitorul sau cu mana  se unge cu ulei se impatureste in 4 si se mai lasa cam 5 minute. Eu partea asta am sarit-o.
Apoi se ia fiecare parte, se intinde  din nou,  se pune umplutura si se ruleaza. Din doua parti rulate  se impleteste un cozonac. Se pune in tava tapetata cu hartie de copt. Se lasa la cresut in tava cam 30 de minute si se unge apoi cu galbenus amestecat cu lapte.
Numarul de cozonaci variaza in functie de marimea tavilor -  eu din cantitatile de mai sus fac 4 cozonaci, nu doi.
Se pune in cuptorul bine incalzit. Se lasa cam 25 min la foc mic se intoarce tava si se mai lasa 20-25 min la foc mediu.

Pare complicat, nu? Iata variata mea simplificata:
Se face maiaua. Se pune in masina de paine faina peste care turnam amestecul de galbenusuri cu zahar si lapte fierbinte. Dam drumul la programul de framantat aluat. Dupa ce se incorporeaza faina, turnam maiaua (crescuta). Topim untul si incalzim uleiul si le aruncam si pe ele in masina, la framantat. Lasam masina sa isi faca treaba (cam 1 ora si 20 de minute dureaza la mine).
Apoi impartim coca in 4 parti egale (pentru 2 cozonaci, am injumatatit cantitatile de mai sus), fiecare parte o intindem cu mana, punem umplutura si o rulam. Facem cozonacii si ii punem in tavi si ii ungem cu galbenus cu lapte. Eu ii las la crescut in cuptorul usor incalzit (i-am dat drumul un minut si apoi l-am oprit). Azi i-am lasat in cuptor la crescut doua ore, timp in care am fost la cumparaturi. Cand am venit am dat drumul la cuptor si i-am copt la 175 de grade 20 de minute la 200 de grade 25 de minute.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu